Salaiset kansiot: Matti Kankaanniemen arvio kirjastani paljastaa helluntailiikkeessä vaietun ongelman
Salaiset kansiot: Matti Kankaanniemen arvio kirjastani paljastaa helluntailiikkeessä vaietun ongelman
Atte Korhola
Tämä ei tullut yllätyksenä, osasin odottaa. Mutta odotusaika
osoittautui pitkäksi: kesti melko tarkalleen vuosi kirjani ”Kristillinen
äärioikeisto ja Trump” (Tammi 2024) ilmestymisestä, ennen kuin joku helluntaiherätyksessä
heräsi reagoimaan siihen. Nyt siihen tarttui pitkän linjan helluntaivaikuttaja
Matti Kankaanniemi https://www.peleg.fi/blogi/2778507_atte-korholan-kristillinen-aeaerioikeisto-ja-trump-kriittinen-analyysi-ja-faktantarkastus.
Osasin odottaa reaktiota, koska kirjani ei ole aivan
mieluisinta lukuviihdettä helluntailiikkeestä hengellisen kodin itselleen löytäneelle
– niin kuin ei muillekaan amerikkalaisesta hengenmaaperästä ponnahtaneille
uskonyhteisöille, äärikarismaattisista uskon jättiläisistä puhumattakaan.
Aivan aluksi haluan kuitenkin kiittää Suomen Terveysravinto
Oy:n toimaria ja pitkän linjan helluntaivaikuttaja Matti Kankaanniemeä mielenkiinnosta
kirjaani kohtaan. Hän kehuu minua taitavaksi sanankäyttäjäksi ja tekstiäni mukaansatempaavaksi,
ja vähintään samaa voin todeta Kankaanniemen kritiikistä: hän kirjoittaa hauskasti,
elävästi ja mielenkiintoisesti, tyrvääläishuittislaisesta vapaaottelukulttuurista
ja Simpsoneista metaforeja nostaen.
Ehkä juuri Kankaanniemen lennokas kielenkäyttö tekee
vastineen laatimisesta itselleni melko helpon, sillä todellisia faktaperusteisia
syitä kirjani torppaamiseen hänellä on esittää vain vähän. Mikäli hänen monisanaisesta
kritiikistään – ehkä sen laatimiseen vuosi vierähtikin – seuloo pois kaiken
epämääräisen syyttelyn, lähtökohtaiset duubiot ja ennakkoasenteet
asiantuntemustani kohtaan, jää kritiikistä jäljelle vain joukko kirjani kuvaamia
epämieluisia yksityiskohtia, joiden julkiseen esiintuomiseen Kankaanniemi
intohimoisena helluntailaisena ja Iso Kirja -opistossa pitkään vaikuttaneena
opettajana ei ymmärrettävästi ole tyytyväinen.
En ole kirjassani juurikaan kertonut omista juuristani tai
lähtökohdistani aiheen käsittelylle, mutta voin sen tehdä lyhyesti tässä.
Tunnen karismaattisen liikkeen hyvin, sillä toimin
nuoruudessani aktiivisesti sen parissa. Kielilläpuhumiset, riivaajien ulosajot
ja tuntikausia kestävät ylistykset ja yörukoukset ovat minulle varsin tuttuja. Olen
lukenut helluntailaiskarismaattista kirjallisuutta runsain mitoin, ja vaikken
itse ole koskaan helluntailainen ollutkaan, tuskin on olemassa helluntailaulua,
jota en pystyisi ulkoa hoilaamaan vielä tänäänkin. Varsin monet kirjani
historiaosiossa mainituista lähdeteoksista olen lukenut heti niiden ilmestyttyä
jo vuosikymmeniä sitten.
Tunnen myös yhteiskunnallisen vaikuttamiseen liittyvän puolen
kristillisyydestä hyvin omakohtaisesti. Vedin lähetyskoulua, olin Ajankohtainen-lehden
toimituksessa ja mukana perustamassa Tieteenfilosofista tutkimusseuraa, joiden
tarkoituksena oli valloittaa yhteiskunnan eri osa-alueet Kristukselle hollantilaisamerikkalaisten
rekonstruktionistien oppien mukaisesti. Saatan olla harvoja suomalaisia, joiden
kirjahyllyssä komeilevat mm. Herman Dooyweerdin järkälemäinen
kristillisen filosofian merkkiteos ”A New Critique of Theoretical Thought”,
Cornelius Van Tilin kirjat tai ”Philisophia Reformata”
-julkaisusarjan monen vuoden niteet. Myöhemmin olen kasvanut näistä eroon ja
olen enemmän kuin helpottunut, ettei kulttuurivalloituksemme onnistunut.
Akateemisella puolella olen kohtuullisen menestynyt ympäristötutkija,
mutta se ei merkitse sitä, ettenkö olisi jatkuvasti harrastanut myös teologiaa
ja lukenut laajasti teologisfilosofista kirjallisuutta. Itse asiassa pääsin
Helsingin yliopistoon lukemaan teologiaa, mutta en koskaan lunastanut
opintopaikkaani. Profiloidun tätä nykyä tietokirjailijana. Jokaisella tietokirjailijalla
on tavallisesti jostakin aiheesta suoritettu perustutkinto, mutta se ei estä
kirjailijaa (kuten toimittajaakaan) kirjoittamasta myös muusta kuin juuri
omasta erityisalastaan, perustuen siihen, että tietokirjailija osaa
lähdekritiikin ja tuntee tieteelliset työskentelymetodit. Itselläni
peruskoulutus tulee maantieteestä, joka kattaa myös kulttuurimaantieteen ja
poliittisen maantieteen. Lisäksi olen toiminut yli kymmenen vuotta tiedekuntani
yhteiskuntasuhteista vastaavana varadekaanina, joten yhteiskuntapoliittiset
asiat ovat minulle tuttuja ja ovat kuuluneet myös akateemiseen portfoliooni.
Taustaani ja osaamistani vasten Kankaanniemen luonnehdinta
kirjastani ”loanheittokirjallisuutena” on arrogantti ja loukkaava. Olen itse
kuvannut kirjaani ”hätähuudoksi” ja ”varoitukseksi”, ja sitä se on mitä
suuremmassa määrin. Olen vilpittömän huolissani amerikkalaisen kristillisen
oikeiston aatteiden leviämisestä: ne ovat destruktiivisia, luomakuntaa ja
ihmisarvoa kurjistavia. Näiden aatteiden hedelmät näkyvät tämän päivän
Yhdysvalloissa autoritaarisuutena, demokratian alasajona, aselakien
lievennyksenä, ilmastosta ja ympäristöstä piittaamattomuutena, misogyniana,
rasismina, machokulttuurina, seksuaalivähemmistöjen, alkuperäiskansojen ja köyhimmän
väestönosan tilanteiden kurjistumisena sekä ICE:n toimesta suoritettuina brutaaleina
ratsioina, muilutuksina ja POC-ihmisten säilömisinä keskitysleirejä muistuttaviin
säilöönottokeskuksiin ja lopulta karkotuksina maihin, joissa he eivät ole välttämättä
koskaan edes asuneet.
Kaikkea tätä juuri kristillinen oikeisto on ollut keskeisesti
synnyttämässä ja edistämässä aivan kuten kirjassani ennustin. Se, mitä näemme Yhdysvalloissa
tapahtuvan nyt, on vakuuttavin osoitus siitä, että kirjani analyysi on oikea. Sen
rinnalla Kankaanniemen moitteet siitä, etten ole esittänyt kirjassani asioita
hänen toiveidensa mukaisesti tarkkaan strukturoiden tai sillä tai tällä
tyylillä, ovat kärpäsen surinaa korvissani. Vähintä mitä kristilliseltä
yleisöltä voisi tilanteessa toivoa on, ettei Yhdysvalloissa ja muualla nähtäviä
kirjani kuvaamia kehityskulkuja ja niihin liittyviä kauheuksia vähäteltäisi, eikä
niille hymähdeltäisi tai niiden todellisuutta yritettäisi mitätöidä. Juuri tämän
tien Kankaanniemi on valitettavasti valinnut kirjani kritiikissä.
Väärä lähestymistapa
Kankaanniemen lähtökohta kirjani arvioinnissa on totaalisen
virheellinen. Kuten teokseni esipuheessa totean, tarkoitukseni ei ole
osallistua akateemiseen keskusteluun, vaan kertoa siitä, kuinka erilaiset
historian ja herätysten kudelmana syntyneet ajatukset ja ideologiat näkyvät
tänä päivänä uskonnosta itselleen aseen tehneiden poliittisten päättäjien
agendoissa sekä tavallisten amerikkalaisten oikeistokristittyjen arjessa. Yritän
luodata mikä näiden ideologioiden sisältö on, kuinka ne eksplikoidaan ja
kommunikoidaan, mitä tavoitellaan, mihin pyritään, mihin kannustetaan.
Käsitelessäni erilaisia uskonnollisia liikkeitä ja niiden
historiaa tarkoitukseni ei ole yrittää kertoa mitä kaikkea kukin kuppikunta on opettanut,
mikä niiden kokonaisvaltainen teologien näkemys on ja mihin
uskontososiologiseen kategoriaan ne olisi sijoitettava. Keskityn erilaisissa uskonnollisissa
virtauksissa puhtaasti niihin elementteihin ja näkemyksiin, joilla on
merkitystä nykyisen kristillisen nationalismin (olen alkanut nyttemmin puhua ”uskonnollisesta
nationalismista” aatteen yhteydessä, sillä sen kutsuminen ”kristilliseksi” luo
irvikuvan koko kristinuskosta) ja laajemmin kristillisen poliittisen oikeiston katsontakantojen
muotoutumisessa. Tämän vuoksi huomautukset siitä, että olen jättänyt pois joitain
yksityiskohtia tai dispositioita joidenkin uskonnollisten liikkeiden kuvauksissa
tai että olisin yliarvioinut omat kykyni tarkastella uskontososiologista liikehdintää
Yhdysvalloissa ovat aiheettomia.
Pikku kevennyksenä voisi esittää, ettei amerikkalaiseen kristillisyyteen
liity mitään niin eriskummallisen mystistä, että sen ymmärtäminen lähentelisi
rakettitiedettä. Kirjassani kuvatut asiat ja uskonnollispoliittiset erityispiirteet
ovat ilmeisiä, meille suomalaisillekin tuttuja, ja ne tulevat vastaan niin huutaen,
että jokainen terveellä maalaisjärjellä varustettu havainnoija pystyy niistä
sanomaan aika paljon jo uimamaisteripapereillakin.
Charlie Kirk ja Markku Ruotsila
Kritiikkinsä alkajaisiksi Kankaanniemi kertoo minun
lausuneen ”X:ssä ärhäkästi kommentteja muun muassa ääriöksi määrittelemästäni
Charlie Kirkistä.” Termi ”ääriö” on minulle uusi enkä ole
sitä koskaan käyttänyt. Mutta jos sillä tarkoitetaan jotain äärimmäistä laitaa
tai ”extremeä”, niin luonnehdinnat sopivat Kirkiin harmillisen hyvin. Kirkin
”ääriöitymiseen” liittyen kehotan Kankaanniemeä ja kaikkia muitakin tutustumaan
uunituoreeseen professori Matthew Boedyn kirjaan ”The Seven Mountains
Mandate: Exposing the Dangerous Plan to Christianize America and Destroy
Democracy” (Westminster John Knox Press, 2025), joka julkaistiin pari
viikkoa ennen Kirkin salamurhaa. Kirjassaan Boedy käy läpi upporikkaan Turning
Point USA -järjestön historian ja osoittaa Kirkin ja TPUSA:n ja sen lukuisten
haarajärjestöjen (TP Action, TP Faith, TP Academy, TP Summits) ratkaisevan
tärkeän ja aggressiivisen roolin dominionistisessa ”seitsemän vuoren
valloituksessa”, joka on oman kirjanikin keskeinen aihealue. Kirk edusti näkemyksillään
eksplisiittisesti kristillistä äärioikeistoa ja hänen perustamansa järjestöt
jatkavat tässä hänen perintöään (https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/sep/23/charlie-kirk-bigoted-far-right-podcaster).
Kankaanniemi vertaa kirjaani suuresti arvostamaansa Markku
Ruotsilan Trump-kirjaan ja esittää kuinka minun olisi pitänyt kirjoittaa
oma teokseni samoin kuin hän, tarkasti strukturoituna ja lukumääriä viljellen. Mahtaisikohan
Kankaanniemen mieleen tulla, että kirjoja voi kirjoittaa monin eri tavoin ja
tyylein, kirjoittajan persoonallisuutta feidaamatta. Itse valitsin
tarkoituksellisesti lennokkaan ja dynaamisen tyylin, johtuen siitä, että
kirjani on tarkoitettu tavallisille kadun tallaajille, ei tieteellisen
argumentoinnin kohteeksi akateemiseen käytäväkeskusteluun. Kirjoitustapani
valintaan myös sen lukijakunta näyttää olevan tyytyväinen, jos mittarina
käyttää vaikkapa kirjastani eri tilauspalveluissa saatuja pisteytyksiä.
Ruotsilaan en tässä yhteydessä muuten kajoa, sillä yksityisessä
liettualaisessa kristillisessä yliopistossa vierailevana professorina toimivan
Ruotsilan useat väitteet, tulkinnat ja ajatukset on jo niin moneen kertaan osoitettu
vääriksi asiantuntijoiden toimesta, että niitä on tarpeetonta käsitellä
uudelleen. Todettakoon vain, että Ruotsilan Iltalehdelle kirjoittama vastine,
johon Kankaanniemi viittaa, ei mitenkään hälventänyt käsityksiä hänen
omintakeisista ja omiin tarkoitusperiinsä liittyvistä tulkinnoistaan ja
selektiivisestä lähteiden käytöstä, sillä vastineessaan hän oli kätevästi muuttanut
alkuperäisiä väitteitään ja tuli näin ollen kirjoittaneeksi vain vastineen
itselleen.
Mutta nyt jätän lyriikat sikseen ja käsittelen alla vain
konkreettisia faktoja, jotka Kankaanniemi katsoo minun esittäneen kirjassani puutteellisesti
tai väärin.
1. Lähdeluettelosta
Kankaanniemen mukaan ”kirja olisi kipeäasti kaivannut
jotain teoreettista runkoa ja sosiaalitieteellistä pohjaa.”
Kuten yllä totean, teosta ei ole tarkoitettu akateemiseen
keskusteluun vaan tavallisille kadun tallaajille. Tältä osin se noudattaa hyvin
tyypillistä tietokirjaa, joissa varsin yleisesti ei ole mitään erityistä teoreettista
runkoa. Kuten kirjani esipuheessa totean, ”käytän digitaalista etnografiaa ja
diskurssianalyysiä pureutuessani primaarilähteisiini, jotka muodostuvat
kirjoista, artikkeleista, transkriptioista, blogeista, podcasteista, videoista
ja muista audiovisuaalisista segmenteistä.” Tämä on hyvin tavallinen
lähestymistapa suurelle yleisölle tarkoitetuissa kirjoissa, jotka pyrkivät
mahdollisimman suureen ajankohtaisuuteen ja vastaamaan sosiaalisessa mediassa
käytävään rönsyjen täyteiseen keskusteluun.
Lisäksi kirjassani on niin runsaasti erilaisia teemoja, että
teoreettisen rungon vaatimus vaikuttaa täysin kohtuuttomalta. Joitain
runkoteoksia minulla toki oli. Esimerkiksi kristillisen nationalismin kohdalla
seurasin pitkälti Whitehead & Perry 2022 kirjaa Taking America Back for
God: Christian Nationalism in the United States. (Oxford University Press);
NAR-liikkeen kohdalla päälähteinäni olivat Gagnén vuonna 2024 julkaistu teos American
Evangelicals for Trump: Dominion, Spiritual Warfare, and the End Times (Routledge)
sekä Pivec & Geivett vuodelta 2018 peräisin oleva kirja A New Apostolic
Reformation?: A Biblical Response to a Worldwide Movement (Lexham Press)
sekä samojen kirjoittajien vuonna 2022 ilmestynyt kirja Counterfeit Kingdom.
The Dangers of New
revelation, New Prophets, and New Age Practices in the Church (B&H Publishing). Pyrin
aina käyttämään alkuperäislähteitä, en niinkään muiden tekemiä analyysejä
niistä. Siksi esimerkiksi dominionismin kohdalla olen pureutunut laajalti C.
Peter Wagnerin ja Lance Wallnaun kirjoihin ja esityksiin.
”Korhola ei dokumentoi niitä helluntailaisten
historioitsijoiden teoksia, joissa hän tätä ”häivyttämistä” näkee.”
Kyllä dokumentoi. Lähdeluettelossa olen viitannut Roberts
Liardonin v. 1996 ilmestyneeseen teokseen God's Generals. Jo termi ”Jumalan
kenraalit” pitäisi olla kaikille hiukankin helluntailiikkeen historiaan
perehtyneelle heti tuttu. Liardonin kirjaa (ja sen pohjalta tehtyjä
opetuskokonaisuuksia) käytetään yleisesti oppikirjana ja referenssikirjallisuutena
lukemattomissa helluntailiikkeen pyörittämissä raamattukouluissa ja
opinahjoissa. Kirjassa kyllä mainitaan joidenkin ”kenraalien” kohdalla heidän
myöhemmällä iällään tapahtuneista opillisista tai moraalisista hairahduksista,
mutta näitä helluntailiikkeen suurnimiä käsitellään niin pehmein silkkihansikkain,
että jokaista asioihin tarkemmin perehtynyttä alkaa väkisinkin hymyilyttää. Samaa
hymistelyä on kaikissa muissakin tuntemissani helluntaisankareiden
elämänkerroissa. Kun Barry Morton hyvin seikkaperäisillä tutkimuksillaan
osoitti yhden kenraaleista, John G. Laken, valheellisuuden ja lukemattomat
huijaukset, joutui hän ankaran kritiikin kohteeksi. Tämän olen käsitellyt
kirjassani.
Dowien, Parhamin, Semple McPhersonin, Branhamin ja muiden
helluntailiikkeen voimahahmojen yhteyksistä angloisraelismiin, pyramidologiaan
ja äärirasistiseen christian identity -liikkeeseen (ja sitä myötä
Ku-Klux-Klaniin) ei helluntailiikkeeseen kuuluvien seurakuntalaisten parissa tunnuta
tiedettävän yleisesti ottaen mitään. [Näitä yhteyksiä koskeva tutkimus on
tullut paremmin mahdolliseksi vasta viime vuosina aikakausilehtien ja sanomalehtimateriaalien
digitalisaation myötä]. Uskaltaisin väittää, että valtaosa luterilaisista
puolestaan tietää Lutherin pahamaineisista kirjoituksista juutalaisia vastaan. Tässä
ero. Juuri tätä tarkoitan historian häivyttämisellä. Se, että joku jossain Pneuma-lehden
artikkelissa on mahdollisesti näitä tuhoisia helluntaikenraaleiden näkemyksiä ja
heidän hairahtumisiaan käsitellyt, on irrelevanttia kirjani kontekstissa. Pahoittelen
jankkaamistani, mutta kirjani kohderyhmä on suuri yleisö, ei akateeminen
yhteisö.
On syytä korostaa, että ”Jumalan kenraalit” on jo terminä
sellainen, mikä tavallisille helluntaiuskovaisille luulisi välittyneen liikkeensä
historiasta. Vai kuvittelenko vain. Kuten Kankaanniemi toteaa, useat rivihelluntailaiset
eivät edes tiedä kuka heidän liikkeensä perustaja Charles Parham on. Tämä
on hälyttävää. Luin taannoin Ristin Voitosta keskiaukeama-artikkelin,
joka käsitteli helluntaiherätyksen syntyä. Se alkoi suunnilleen sanoilla ”Helluntailiike
syntyi ensimmäisenä helluntaina, kun apostolit olivat kokoontuneet Jerusalemiin
ja Pyhä Henki laskeutui heidän päälleen ja he alkoivat puhua kielillä”. Totisesti,
totisesti.
Lienee päivänselvää, että juuri helluntailiikkeen
historiasta kirjoittamani karut osiot ja paljastukset synnyttivät leimahduspisteen,
joka sai Kankaanniemen reagoimaan kirjaani, teilaamaan sen ”’eksistentialistisesti”
eli ”kyseenalaistamaan koko kirjan olemassaolon oikeutuksen”. Aika
orwellimaista tekstiä, muuten! Mutta ymmärrän hänen reaktionsa tiettyyn rajaan
asti: ei ole kivaa lukea rakastamastaan uskonsuunnasta pahaa. Mutta olisiko
Kankaanniemen ja muiden helluntaijohtajien jo korkea aika herätä kysymään,
miksi juuri tästä uskonhaarasta, tai yleisemmin karismaattishelluntailaisesta
liikkeestä, on siinnyt niin runsaasti tapauksia hengellisestä väkivallasta,
puhumattakaan seksuaalisista ja taloudellisista väärinkäytöksistä ja rikoksista.
Eikä kyse ole vain liikkeen varhaisista uranuurtajista – joita branhamilaisuuden
taakseen jättänyt kirjailija John Collins kutsuu ”Saatanan kenraaleiksi”
(https://www.youtube.com/watch?v=yem1LmYOCbo)
– vaan liike vaikuttaa olevan harvinaisen rehevä kasvualusta, joka tuottaa vinoutunutta
käyttäytymistä samalla ripeydellä kuin jatkuvan kasvatuksen metsä tuottaa puuta.
Jos olisin oikeasti halunnut tehdä ”loanheittokirjan”,
olisin kertonut tarinat niistä yli 20 varsin tunnetusta amerikkalaisesta
helluntaipastorista, jotka viimeisen parin vuoden aikana ovat joutuneet
jättämään paimentehtävänsä erilaisten väärinkäytösten ja rikosten vuoksi. Mutta
se ei ollut kirjani tarkoitus. Käsittelen kirjassani vain niitä uskonnollisia
ilmiöitä ja henkilöitä, joilla (ja joiden edesottamuksilla) olen katsonut
olleen merkitystä amerikkalaisen uskonnollisen oikeiston ja uskonnollisen nationalismin
nykyisten ilmenemismuotojen kannalta. MAGA-uskovaiset kun eivät ole syntyneet
tyhjästä. Se mitä tänään näemme tapahtuvan silmiemme edessä, on osa
historiallista jatkumoa, jossa jokainen uskonnollinen vaihe ja herätysaalto on
tuonut oman mausteensa myrkkykeittoon, joka kantaa nimeä dominionismi tai ”seitsemän
vuoren valloitus”.
Korhola kirjoittaa: ”Vuonna 2050 NAR-liikkeeseen
assosioituvien määrän ajatellaan ylittävän miljardin kannattajan rajan.”
Koska viittaan tässä yhteydessä Clarke et al. -teokseen,
jossa luku 2050 esiintyy Kankaanniemen tulkinnan mukaan poikkeavassa yhteydessä
kuin mitä kirjassani annan ymmärtää, hän päättelee, etten ole lukenut
lähteitäni. Mielenkiintoista. Kyseinen juttu löytyy minulta pdf-versiona, eri
väreillä maalattuna, ja olen sen varmasti lukenut.
Kuten kirjassani totean, NAR ei ole järjestäytynyt
kirkkokunta vaan verkosto, jolle on tunnusomaista tietyt piirteet kuten
apostolisuus ja viisinkertainen palveluvirka höystettyinä ihmeillä ja merkeillä
sekä hengellisellä sodankäynnillä. C. Peter Wagner näkee NAR-sateenkaaren
alla kasvavat kirkot pohjimmiltaan helluntailaisten/karismaattisten liikkeiden
jatkeena ja sama käsitys on valtaosalla tukijoita. Clarkin ja kumppaneiden NAR-ilmiöön
keskittyvässä artikkelissa tehty erottelu kontinuanismin ja sessationismin
välillä on mahdollista tässä valossa tulkita artikkeliin haastatellun André Gagnén
arvioksi tulevaisuuden potentiaalisesta NAR-yleisöstä (sessationistit
eivät sitä ole). Myönnän että olisin voinut olla tässä kohtaa tarkempi. Kukaan ei
voi kuitenkaan varmuudella tietää kuinka eri uskontokuntiin kuuluvien määrät
tulevat kehittymään, saati mitä ne ovat edes likipitäen vuonna 2050. Siksi
puhun kirjassani tässä kohtaa hyvin maltillisesti vain NAR-liikkeeseen assosioituvien
määrästä ja esitän arvioita sen määrän kehityksestä tutkimuksiin viitaten.
Arvioita voi tehdä esimerkiksi helluntailaisuudesta erkaantuneiden ei-tunnustuksellisten
karismaattisten kirkkokuntien leviämisen perusteella, sillä ne muodostavat Matthew
D. Taylorin analyysin mukaan NAR-liikkeen nykyisen ytimen (ks. alla).
Olennaista tässä kohtaa siis ei ole tarkka lukumäärä vaan ymmärrys
siitä, että NAR-liike on nopeasti laajentuva. Se on ensisijaisesti globaali
liike, joka leviää erityisesti latinalaisessa Amerikassa ja Afrikassa. Afrikka
alkaa olla pullollaan NAR-apostoleja ja viiden palveluviran perustalle
syntyneitä apostolisia kirkkoja.
Kankaanniemi näyttää selvästi uskottelevan Randy Clarkin ja
seksuaalisesta häirinnästä parhaillaan tutkittavana olevan helluntaivaikuttaja Michael
Brownin tavoin, ettei mitään NAR-liikettä ole olemassakaan. Ja että tämän
enigman myötä ”Clarkin ja kumppanien teos vesittää suuren, ellei jopa suurimman
osan koko Korholan kirjan teesistä.”
Johtopäätöksen on täytynyt syntyä valokuvalaboratorion
pimiössä, niin kaukana se on reaalitodellisuudesta. NAR elää ja voi liiankin
hyvin. Denisonin yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan ”kymmenet miljoonat
uskovaiset – noin 40 prosenttia amerikkalaisista kristityistä – ovat omaksuneet
houkuttelevan karismaattisen NAR-liikkeen, joka ei juurikaan piittaa
uskonnollisesta moniarvoisuudesta, yksilön oikeuksista tai perustuslaillisesta
demokratiasta.” (The Atlantic 8.1.2025).
Lähes samanaikaisesti oman kirjani kanssa ilmestyi lokakuussa
2024 jo aikaisemmin mainitun Matthew D. Taylorin kirja ”The Violent Take It
By Force: The Christian Movement that is Threatening Our Democracy
(Broadleaf). Taylor on Baltimoressa sijaitsevan Islamic, Christian, and
Jewish Studies -instituutin vanhempi tutkija, joka on tutkimuksessaan erikoistunut
evankelikaalisiin ja helluntailaisiin liikkeisiin. Hän kuvaa kirjassaan
NAR-liikkeen ”kolossaalista vaikutusvaltaa”, jolla se kannustaa tukemaan
Trumpia ja äärioikeistolaisia johtajia ympäri maailmaa. Myös Taylor näkee
NAR-liikkeen nopeimmin leviävänä kristillisenä suuntauksena. Kirja on lähes
identtinen oman kirjani kanssa liittyen historialliseen ja temaattiseen juoksutukseen
ja synkkiin johtopäätöksiin. Olen viitannut kirjassani Taylorin tutkimuksiin,
mutta tästä teoksesta en tiennyt ennen sen ilmestymistä.
Voisin luetella tähän ison tukun muita tutkimuksia ja
kirjallisuutta, jotka tukevat NAR-liikkeen raudanlujaa olemassaoloja ja
vaikuttavuutta, mutta se ei liene tarkoituksenmukaista tällaisessa vastineessa.
Todettakoon kuitenkin, että jos Kankaanniemi yrittää vesittää suurimman osan kirjani
teeseistä Clarkin ja kumppaneiden Academia.edu kaupallisella nettipalstalla
julkaistulla paperilla (joka ei ole läpikäynyt minkäänasteista tieteellistä
vertaisarviointia), niin kovin köyhät ovat tässä tapauksessa Kankaanniemen
eväät.
2. Yksittäistapaukset ja edustavuus
”Markku Ruotsila lähestyy kuvaamiaan ilmiötä arvioiden
niiden suhteellista kokoa. Tämä on mielekäs, yhteiskuntatieteellinen (ja
maalaisjärkevä) lähestymistapa. Esimerkiksi Amerikan äärioikeistosta
kirjoittaessaan Ruotsila arvioi asianmukaisiin lähteisiin viitaten, että heitä
on koko maassa 30 000–100 000. Korhola poimii sensaatiomaisia esimerkkejä ja
maalaa näistä impressionistisen kuvan massiivisesta ihmisryhmästä.”
Kyse on asioiden määrittelystä. Pidän itse monien muiden
tutkijoiden tavoin kristillistä nationalismia osana äärioikeistoa ja olen
kirjassani antanut hyvinkin tarkan kuvauksen mitä asioita sisällytän näin
määriteltyyn äärioikeistoon. Tässä määrittelyssä äärioikeisto samaistaa kansan
ja valtion sekä näkee ulkomaalaiset uhkana kansalliselle yhteisölle vieraan
kulttuurin, etnisyyden tai rodun kautta. Sen lisäksi äärioikeisto hylkää
pluralistisen ja liberaalin demokraattisen järjestelmän. Näin määriteltynä
presidentti Donald J. Trump edustaa hänkin äärioikeistoa ja tietyllä
tapaa kaikki hänelle äänensä antaneet ja hänet tehtäväänsä äänillään valtuuttaneet
ovat osa äärioikeistoa. Ruotsilan antamat luvut ovat tässä valossa täysin
epäuskottavia, mutta Kankaaniemelle tuntuvat numeraalit olevan tärkeitä, olkoot
ne mistä tahansa repäistyjä.
Olen pitkin kirjaani antanut arvioita evankelikaalien ja
dominionteologiaan uskovien määristä. Kerron kirjani sivulla 17, että
Yhdysvalloissa on 80–90 miljoonaa evankelikaalia, joista valtaosa kannattaa
kristillistä oikeistoa. Näistä noin 80 % on äänestänyt Trumpia jo kolme kertaa
peräkkäin. Myös monet mormonit, muslimit, ortodoksijuutalaiset ja katolilaiset
antavat vähintäänkin vaaleissa tukensa kristillisoikeistolaiselle
nationalistiselle politiikalle. Sen seurauksena uskonnollinen oikeisto nauttii
jopa 140–150 miljoonan täysi-ikäisen amerikkalaisen suosiosta.
Mutta annetaanpa lukuja vielä lisää. Kesäkuussa 2023 kahteen
tuhanteen amerikkalaiseen kohdistuvassa kyselyssä arvioitiin, että noin 30
prosenttia äänestysikäistä Yhdysvaltain kansalaisista on ”avoimia” seitsemän
vuoren liikkeeseen liittyville ajatuksille, kuten väitteille, joiden mukaan Yhdysvaltain
kulttuuri on ”perustaltaan kristillinen” ja ”kristilliset arvot tulisi yksinomaan
ja nimenomaisesti hyväksyä hallituksessa”. Tämä vastaa noin 80 miljoonaa
äänestysikäistä kansalaista. Vuoden 2024 kyselytutkimus osoitti, että 7M mandaattiin
uskovien amerikkalaisten määrä kasvoi vuodessa 30 prosentista 41 prosenttiin.
Lisäksi 2024 kyselytutkimuksen mukaan valtaosa evankelikaaleista on laajalti
samaa mieltä seitsemän vuoren liikkeen tavoitteista. Noin 55 prosenttia (40–50 miljoonaa)
evankelikaaleista oli nimenomaan samaa mieltä siitä, että ”Jumala haluaa
kristittyjen seisovan yhteiskunnan seitsemän vuoren huipulla”.
Tutkimuksen tekijät totesivat, että ”vielä vähän aikaa
sitten marginaaliselta vaikuttanut uskomusjärjestelmä on noussut
amerikkalaisten kristittyjen keskuudessa hallitsevaksi uskonnolliseksi
viitekehykseksi”. Kymmenien miljoonien ihmisten kohdalla voi vallan hyvin puhua
”massiivista ihmisryhmistä” ilman salaliittoteorioiden häivääkään. [Lähteet: Paul Djupe, “Belief in the
7 Mountain Mandate Appears to Be Growing in the Last Year,” May 13, 2024, https://religioninpublic.blog/2024/05/13/belief-in-the-7-mountain-mandate-appears-to-be-growing-in-the-last-year.
Matthew Taylor and Paul Djupe, “How Trumpism Has Pushed a Fringe Charismatic
Theology into the Mainstream,” Religion News Service, May 6, 2024, https://religionnews.com/2024/05/06/how-trumpism-has-pushed-a-fringe-charismatic-theology-into-the-mainstream.]
Entä esimerkkieni edustavuus? Jokainen sosiaalisen median
lukutaidon omaava voi käydä itse tarkistamassa asian: en ole laittanut kirjaani
yhtään esimerkkiä pirtin räppänän kautta autiolle pihamaalle huutelevista.
Kaikki kirjassani mainitut henkilöt ovat keskeisiä vaikuttajia NAR- tai helluntailaiskarismaattisessa
liikkeessä ja jokaisella heistä on erittäin laaja kuulijakunta. Globaalien
tietokantojen mukaan yksittäistä tieteellistä artikkelia lukee sen olemassaolon
aikana keskimäärin 6–8 henkilöä. Kirjani esimerkeillä on sitä vastoin tuhansia,
useimmilla miljoonia kuulijoita erilaisilla alustoilla. He ovat lisäksi
järjestelmällisesti myös merkittävissä johtotehtävissä uskonyhteisöissään.
Kankaanniemi epäilee, missä määrin esimerkiksi pastori Paula
White edustaa Trumpia äänestäviä kymmeniä miljoonia evankelikaaleja. Voin
kertoa, että hyvin laajassa määrin, sillä juuri Paula Whiten välityksellä
lukuisat evankelikaalijohtajat ovat päässeet suoraan yhteyteen Trumpin kanssa. Jopa
vaiheessa, jossa Trump vasta harkitsi ehdokkuuttaan.
Määrän sijasta paljon tärkeämpää on kuitenkin vaikutusvalta,
jolloin lukumäärät menettävät merkityksensä. Vaikka NAR-apostoleja olisi vain
kourallinen, mutta jos he ovat tärkeissä positioissa maan johdossa, määrä typistyy
epäolennaiseksi tekijäksi heidän vaikutusvaltansa rinnalla. Tilanteen shokeeraavuutta
kuvastaa se, että NAR-dominionisteja on yllä kuvatun mukaisesti määrällisesti miljoonia
ja lisäksi he ovat miehittäneet kaikki tärkeimmät positiot Trumpin hallinnossa.
Mainittu Paula White ei ole kuka tahansa pastori; hän toimii Trumpin
hengellisenä mentorina ja johtaa Valkoisen talon monihenkistä Uskon toimistoa (Faith
Office), jonne hän on rekrytoinut suuren joukon samanhenkisiä uskonsisariaan ja
-veljiään. Riippumatta siitä, miten hänen vilpittömyyttään tai luonnettaan
arvioidaan, White on toiminut ensimmäisenä naispuolisena hengellisenä
neuvonantajana Yhdysvaltain presidentille, ensimmäisenä naispuolisena pastorina,
joka on rukoillut presidentin virkaanastujaisissa, ja ensimmäisenä pastorina,
joka on virallisesti johtanut amerikkalaista kansannousua Capitolin
valtauksessa.
Ainakin Trumpille Paula White edustaa evankelikaaleja ja se
tässä on olennaisinta.
Kankaanniemi päivittelee, kuinka ”Korhola kirjoittaa aggressiivisesti
ja ”kaikki kivet kääntäen” helluntailaiskarismaattista evankelikaaleista”. Totta
kai teen niin; juuri se on kirjani tarkoitus. Olen itse kristitty ja tunnen
suurta surua ja pettymystä sen suhteen, mihin kristillisyys on Yhdysvalloissa
laajassa mittakaavassa vajonnut (Yhdysvalloissa on paljon myös valoisaa ja
ihanaa kristillisyyttä) – ja haluan varoittaa tästä kehityskulusta myös meitä
suomalaisia. Eikä siitä pääse parhaalla tahdollakaan irti, että kaikkien ärhäkkäimmät
uskonnolliset nationalistit ja trumpistit tulevat juuri
karismaattishelluntailaisista uskonympyröistä. Faktaa ei tule yrittää kiertää. Taloyhtiön
kellarikomeroiden siivous kannattaa aloittaa omasta kellarista.
3. Kuinka tarkkoja kuvaukset ovat?
Kankaanniemi tekee arvokkaita huomioita Vineyard-liikettä
koskevaan kuvaukseeni. Kiitos niistä. Ne eivät kuitenkaan olennaisesti muuta
kokonaiskuvaa. NAR on suuri sulatusuuni, johon istutettiin monia aatteita,
oppeja ja herätysaaltojen erityispiirteitä. Yksi merkittävistä ideologisista
näkemyksistä oli Kingdom Now -ajattelu. Vineyard-liikkeen perustaja John
Wimber (Vineyard-liike alkoi levitä merkittävästi vasta John Wimberin johtajuuskaudella
ja vain hänet mainitaan nimeltä myös Suomen Vineyard-seurakunnan esittelyssä.
Hänen teologiansa ja toimintansa muokkasivat Vineyard-liikettä merkittävästi ja
on saivartelua sanoa, ettei hän olisi liikkeen tosiasiallinen perustaja) oli
täysin elementaarinen Kingdom Now -teologian jalostamisessa Kansas City
-profeettaliikkeen kupeessa. Hän toimi kiinteässä yhteistyössä dominionismin
”isän” C. Peter Wagnerin kanssa ja opetti hänen kanssaan Fullerin teologisessa
seminaarissa ihmeiden ja merkkien tärkeyttä. Samoin hän oli kiinteästi
tekemisissä Kansas Cityn profeettaliikkeen johtajien Bob Jonesin, Paul Cain ja
Mike Bicklen kanssa, jotka kaikki ovat olleet merkittävästi edistämässä
dominioteologiaa mm. manifestoitujen jumalanlasten mallin kautta (he ovat
muuten kaikki osoittautuneet huijareiksi ja seksuaalisiksi saalistajiksi; käsittelen
tämän kirjassani). Wimberin vaikutus myöhempään NAR-liikkeen syntyyn lienee
kiistatonta, sillä NAR-liikkeen ja sen propagoiman dominionismin ideologiassa
sekä Kingdom Now -konsepti että Power Evangelism ovat täysin
keskeisiä. Myös NAR-liikkeen keskeinen oppi viisinkertaisesta palvelutehtävästä
sai lisävahvistusta Wimberin varhaisista opetuksista. Vaikka myöhemmin Wimber
otti hajurakoa Wagneriin, se ei poista hänen vaikutustaan NAR-liikkeen
ajatteluun. Se, että hän otti etäisyyttä Wagneriin esimerkiksi alueellisiin
demoneihin liittyen, ei suinkaan merkinnyt sitä, etteikö hän olisi ollut
edelläkävijä myös hengellisen sodankäynnin edistämisessä, mistä tuli keskeinen
osa dominionismin ideologiaa. Wimber mm. puhui sen yhteydessä "kosmisesta
sodankäynnistä".
Kirjani lähdeluettelossa esiintyvä Yvie Bakerin väitöskirja
on varsin seikkaperäinen selvitys NAR-liikkeen muotoutumisesta ja siinä
pohditaan myös Wimberin merkitystä osana kokonaisuutta. [Baker, Yvie R. 2021. From Peter Wagner to Bill Johnson:
The History and Epistemology of the ”New Apostolic Reformation”. Doctoral
thesis of Philosophy, Theology Programme, University of Otago 2021.] Lisäinfoa
antaa myös John Andrew Collins 2024: Weaponized Religion: From Christian
Identity to the NAR. Dark Mystery Publications sekä lukuisat John Collinsin
podcastit, esim. https://william-branham.org/site/video/wmbhr/2f178567-4685-432e-b0ac-207968bd232b.
4. Ismit ja käsitteet
Kankaanniemi kummastelee, että ”jos Korholan kirjan yksi
pääkäsite ja pahiskategoria, NAR, on näin epäselvä, miten ihmeessä hän voi
tehdä itsevarmoja johtopäätöksiä sen vaikutuksesta käytännössä koko
evankelikaaliseen liikkeeseen? Uskontososiologinen kategoria, johon henkilö ei
itsekään tiedä kuuluvansa, on aina hieman haastava ja ehkä jopa epäilyttävä.”
Kunpa todellisuus olisikin näin selkeä ja suoraviivainen. Mutta
kun ei ole. Joudumme nykyisessä postmodernissa maailmassa elämään ja operoimaan
aatteiden ja ideologioiden kanssa, joilla ei ole selvää päämajaa, jäsenkuntaa
tai minkäänlaista selkeää sosiologista kategoriaa. Olisi mielenkiintoista tietää,
kuinka Kankaanniemi määrittelee vaikkapa uususkonnollisuuden, uuspakanuuden, New
Age -liikkeen tai QAnon? Missä heitä on, kuinka paljon heitä on ja tietävätkö
ulkopuolisten toimesta näihin liikkeisiin määritellyt henkilöt itse kuuluvansa niihin?
Yhdysvalloissa erilaiset tunnustuksettomat uskonyhteisöt leviävät pikavauhtia
yhä kummallisimpine nimineen. Niiden nimeäminen uskontososiologiseen
kategoriaan ”non-denominational” ei kerro niistä yhtään enempään kuin NAR,
josta juuri nuo tunnuksettomat kirkot muodostavat huomattavan osan. Tietävätkö
miljoonat ”tunnustuksettomat” kristityt oikeasti olevansa ”tunnustuksettomia”?
Todennäköisesti eivät ja varmasti monet vierastavatkin mokomaa luonnehdintaa
(hehän ovat tunnustautuneet Kristuksen seuraajiksi :-).
Silti uususkonnollisuus on olemassa, samoin NAR, ja niistä
on voitava puhua. Toisin kuin Kankaanniemi väittää olen määritellyt NAR:n
varsin yksityiskohtaisesti ja olen kirjassani ja aikaisemmin tässä
vastineessani esittänyt jokseenkin tarkkoja arvioita sen vaikutuksesta
evankelikaaliseen liikkeeseen. Kirjani pääpaino ei ole kuitenkaan yrityksessä selvittää
dominionismin ja NAR-liikkeen vaikutusta amerikkalaiseen kristillisyyteen vaan
maan politiikkaan. Ja tämä vaikutus on täysin ilmeinen: Trumpin hallinto
vilisee henkilöitä, joiden taustalta löytyvät yhteydet NAR-liikkeeseen,
dominionismiin, teonomiaan ja seitsemän vuoren valloitukseen. Yritän hahmottaa
näiden uskonnollisten ääriliikkeiden poliittista vaikutusvaltaa, en eri liikkeisiin
kuuluvien lukumääriä, joilla ei loppupeleissä ole juurikaan merkitystä.
Kankaanniemestä syyllistyn suureen virheeseen puhuessani ”vapaista
suunnista” amerikkalaisten kirkkojen kohdalla. Näin olisikin, mikäli kirjani
olisi kirjoitettu amerikkalaiselle yleisölle. Nyt kuitenkin Suomessa puhe ”vapaasta
suunnasta” on yleiskäsite, jonka merkityksen lähes kaikki ymmärtävät. Miksi
pidättyisin siis käyttämästä suurelle yleisölle suunnatussa kirjassa konseptia,
joka on yksinkertainen ja helppo. Kankaanniemelle se ei sovi, sillä hän on
ottanut missiokseen osoittaa, etten ymmärrä teologiasta juurikas mitään, ja
tässä kohtaa hän tekee sen semanttiseen pilkunviilaukseen ja nillitykseen
turvautuen.
Muut asiat
Kankaanniemen lopputeeseihin en koe tarvetta puuttua erikseen,
sillä ne eivät tuo enää mitään olennaista lisää hänen kritiikkiinsä ja tässä
vastineessani jo läpikäytyihin asioihin. Hänen esille nostamaansa kontinuanismi
vs. sessationismi -dilemmaan haluan kuitenkin todeta seuraavaa. Se mihin
Pyhä Henki ei ole mitä ilmeisimmin pystynyt, Trump on. Nimittäin yhdistämään kontinuanistit
ja sessationistit yhteisen sateenvarjon alle edistämään seitsemän vuoren
valloitusta eli Yhdysvaltojen kristillistämistä. On kummallista, että Kankaanniemeltä,
joka kertoo tuntevansa hyvin Yhdysvaltain kirkkohistoriaa ja seuraavansa maan uskonnollista
tilannetta, tämä on voinut mennä ohi.
Jo 1980- ja 1990-luvuilla sessationismia kannattavien rekonstruktionistien
ja karismaattisten kristittyjen välillä tapahtui monimutkainen ristipölytys.
Tämän ristipölytyksen keskeinen katalyytti oli dominionteologiaoppi. Sen ympärillä
reformoitujen rekonstruktionistien käsitykset itsellisistä yhteiskunnallisista sfääreistä,
joita Kristus hallitsee, ja karismaattisen liikkeen parissa heränneet ajatukset
Saatanalta Kristukselle valloitettavista yhteiskunnan osa-alueista (joita toiset
ovat kutsuneet porteiksi, pylväiksi ja kanaviksi ja joita nykyään liikkeen
kannattajien keskuudessa yhä yleisemmin kutsutaan vuoriksi), sulautuivat yhteiseksi
missioksi Amerikan ja vähitellen koko sivilisaation kristillistämiseksi. Sulautuminen
huipentui Trumpin tultua valituksi maan presidentiksi. Charlie Kirk, joka oli
tärkeä linkki näiden kahden suuntauksen välillä, kuuluttikin vuoden 2020
helmikuun CPAC-konferenssissa (kokoaa vuosittain yhteen konservatiivisia
aktivisteja, vaikuttajia ja poliitikkoja) pitämässään puheessa
voitonriemuisesti: ”Lopultakin meillä on presidentti, joka ymmärtää
seitsemän kulttuuriamme muovaavan vuoren päälle!”
Niinpä Trumpin nykyhallinnossa majailevat yhtäältä henkilöt
kuten Russel Vought, Pete Hegseth, Brooke Rollins ja Mike
Johnson, joiden kaikkien uskonnollinen tausta on sessationistisessa
traditiossa (ja esimerkiksi Hegsethin kohdalla suoraan vaikutusvaltaisen äärioikeistolaisen
pastori Doug Wilsonin määrittämässä rekonstruktionismissa). Toisaalta sieltä
ovat löytäneet kotinsa karismaattisen NAR-liikkeen taustoista lähteneet
poliittiset vaikuttajat kuten Pam Bondi, Kristi Noem sekä tähän
viitekehykseen jatkuvasti enemmän kallellaan oleva varapresidentti J.D.
Vance (ja jossain määrin myös Marco Rubio). Niinpä ei ollut lainkaan
yllättävää, että Hegseth järjesti Pentagonissa ylistyskokouksen, jota johti
ultra-NAR-henkinen muusikkojulistaja Sean Feucht, joka on myös Trumpin
suuressa suosiossa.
Kaikki tämä kertoo siitä, kuinka turmiollinen valtapolitiikka
ajaa uskonnon ohi tämän päivän Amerikassa. Uskonnolliset erimielisyydet voidaan
siirtää sivuun yhteisen oikeistopopulistisen agendan edessä. Lienee virheellistä
enää todeta uskonnon siirtyneen politiikkaan; paljon oikeampaa on puhua
politiikan siirtymisestä uskontoon. Maan monet kirkot ovat todellakin
muuttuneet Fox-studioiksi kuten kirjassani totean.
Kankaanniemi väittää minun yhdistelevän evankelikaaleja
Chilen natsipedofiiliyhteisöihin, Jonestownin massaitsemurhaan ja Ku Klux Klaniin.
Tämä on vale. Vaikka olenkin Kankaanniemen mielestä yksinkertainen, näin
yksikertainen en sentään ole. Olen kertonut tapaukset osoittaakseni, mihin
ääriajattelu voi kristityt ja kristilliset yhteisöt pahimmillaan viedä. Toivon
niiden toimivan opetuksena ja varoituksena siitä, kuinka likaista jälkeä
hurmahenkisen kristillisyyden ja ääri-ideologioista kumpuavan politiikan
sekasiitoksesta voi syntyä. Arizonassa puolisentoista kuukautta sitten Charlie
Kirkille järjestetty muistotilaisuus ylistyslauluineen, ”Christendomiin” kohdistuvine
haikailuineen ja natsihenkisine vihanlietsomispuheineen tulisi olla kaikille
kristityille hälytysmerkki: peli tulisi oikeasti viheltää poikki ennen kuin se
on liian myöhäistä.
Valitettavasti tahti tuntuu vain kiihtyvän. Ympäri Yhdysvaltoja
järjestettävissä kristillisissä ”Stronger Man” -konferensseissa ja asejärjestöjen
rahoittamilla ja armeijan entisten kapiaisten johtamilla TPUSA:n puolisotilaallisilla
harjoitusleireillä ihannoidaan miehistä voimaa, soturihenkeä ja militarisoitua
aggressiivisuutta, jossa machismo yhdistyy selkeään ja uhmakkaaseen
poliittiseen ohjelmaan, jonka valkoiset evankelikaalit toivat Valkoiseen taloon
vuonna 2017. On täysin asianmukaista kysyä, mihin tämä kaikki lopulta johtaa ja
ovatko kirjani historiaosiossa kuvatut hurmahenkisen kristillisyyden ja oikeistopopulistisen
politiikan yhteensulautumisesta syntyneet kauhutarinat sittenkään liian kaukaa
haettuja nykykehityksen vaaroja ajatellen.
On surullista, ettei Kankaanniemi – monen muun
helluntailaisen ja herätyskristityn tavoin – tunnu näkevän ongelmia valtaan ja
menestykseen perustuvan, kristilliseen kaapuun puetun oikeistopopulistisen
politiikan rynnistyksessä maailmalla. Sen sijaan hän puolustaa Mike Johnsonia
ja muita kirjassani mainittuja uskonjohtajia ja politiikantekijöitä ja esittää
minun suurentelevan heidän turmiollisuuttaan. Mutta kuinka kukaan Jeesuksen
opetuksia rakastava voi hyväksyä Mike Johnsonin siunaamat raakalaismaiset
joukkokarkotukset, kansalaisyhteiskunnan alasajoon tähtäävät pyrkimykset, yhteiskunnalliset
reformit, jotka murentavat liberaalin oikeusvaltion perustaa, ulkomaanavun
jäädyttämisen, jonka tuloksena miljoonien ihmisten pelätään kuolevan
kehitysmaissa tai hänen missionsa ajaa koko arvovallallaan Trumpin ”suurta
kaunista lakia”, joka kurjistaa köyhien amerikkalaisten elämän?
Se, mitä Amerikassa tapahtuu, on pelottavaa ja osoittaa kirjani
analyysin olleen oikean. Surullisesti näin.
Olen kirjani kirjoittamisen jälkeen tullut huomaaman, että
amerikkalaistyylisellä kristillisellä oikeistopopulismilla on meillä Suomessa
paljon suurempi kannattajakunta kuin olisin osannut aavistaa. Olisiko
Kankaanniemen syytä kirjaani kohdistuvan arvostelun sijasta kääntää katseensa
omaan uskonyhteisöönsä ja pyrkiä kaikin tavoin varmistamaan sen, etteivät
kirjassani kuvattu hurmoskristillisyys ja sen liepeille syntyneet radikaalit poliittiset
ideologiat saisi enää yhtään enempää jalansijaa suomalaisessa
kristillisyydessä.
Luin eilen tuon Kankaanniemen kirja-arvostelun. Minulla on hyvin samanlainen hengellinen tausta kuin sinulla. Nuoruuden viidesläisyydestä on täytynyt pyristellä vapaammille vesille. Sinä olet tehnyt sen näköalapaikalla. Sinun kirjasi on uhka niille, jotka eivät uskalla kasvaa. Tai jotka eivät halua nähdä sitä, miten äärioikeisto Suomessakin on omaksunut fundamentalistisen ja konservatiivisen uskon. Perussuomalaiset ja KD ovat löytäneet toisensa. Trumpin ihailu yhdistää heitä. Samoin seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ihmisten syrjintä ja Israelin kritiikitön ihailu. Se, joka nousee näitä arvoja kyseenalaistamaan, on vihollinen. Mutta tässä on kyse hengellisestä vallankäytöstä. Kiitos kun jaksat kyseenalaistaa ja nousta myrskyä vastaan. Totuus tekee vapaaksi. Jumala siunatkoon sinua!
VastaaPoistaKiitos Päivi viisaista sanoistasi ja rohkaisusta - lämmittää mieltä suuresti tämän kylmän maalman keskellä. Olet hyvin oikeassa kaisessa mitä sanot.
PoistaKirjoitat Kirkin muistotilaisuuden sisältävän natsihenkistä vihanlietsontaa. Jos siis katson tämän liki 5 tunnin tilaisuuden, voin valmistautua kuulemaan puheita juutalaisten joukkotuhosta?
VastaaPoistaEi natsihenkisyys ole pelkkää juutalaisten joukkotuhon lietsontaa, siihen sisältyy paljon muutakin. Kansallissosialismi oli ekspansiivisen nationalistista, ihmisoikeuksia polkevaa ja epädemokraattista. Steve Millerin puhe Kirkin muistotilaisuudessa oli kuin suoraan Goebbelsin suusta. Samoin TPUSA:n luovana johtajana toimineen Benny Johnsonin.
Poista